Stále platí: když přijde Black Friday, všichni běží po slevách. Ale kdo si pamatuje, kdy přesně začínají akce u Aldi, Kaufland nebo Amazon? A kdo ví, kdy bude další výprodej v Zara nebo Decathlon? Většina z nás používá slevové kalendáře - ale ne tak, jak by měla. Neexistuje žádná aplikace, která by ti automaticky řekla: „Zítra začíná sleva na boty v Bata, a ty máš na ně 300 Kč v kuponu.“ Musíš si to všechno sám hledat, zapisovat a nezapomenout aktualizovat. A to je přesně ten problém.
Proč slevové kalendáře v Česku chybí
V Česku není žádná aplikace, která by byla navržená jen a pouze pro sledování slev. Neexistuje žádný „Slevový kalendář 2025“ ve styli Google Kalendáře, který by ti automaticky přidával termíny Black Friday, Vánoční výprodeje nebo Dny slevy v Lidl. To neznamená, že nejsou nástroje - jsou. Ale jen pro obchodníky. Shopify má přes 679 aplikací, které pomáhají e-shopy naplánovat slevy, automatizovat akce, vytvářet kuponové systémy. Obchodníci mají všechno, co potřebují. Ty máš nic. A to je přesně ta mezera.Podle průzkumu České asociace e-obchodu z října 2024 plánuje 87 % českých spotřebitelů nákupy na slevách. Ale jen 12 % používá nějaký specializovaný nástroj. Zbytek - 75 % - si ručně přidává termíny do Google Kalendáře nebo si je zapisuje do poznámek. To je jako chtít řídit auto pomocí mapy na papíře, když máš k dispozici GPS.
Jak dnes lidé nákupy na slevách plánují
Většina z nás používá to, co má. Google Kalendář. Apple Kalendář. Někdo i TimeTree. A pak ručně přidává události:- Black Friday - 29.11.2025
- Vánoční slevy - 1.12.2025
- Novoroční výprodej - 3.1.2026
- Den země - 22.4.2026
A pak ještě přidává připomenutí: „Připomeň mi o 10 hodinách“ nebo „Připomeň mi den předem“.
Problém? To všechno musíš dělat sám. A když se změní termín - třeba Vánoční slevy v Zara začínají 24.11. místo 1.12. - nikdo ti to neřekne. Musíš to zjistit, když už budeš přímo v e-shopu a budeš zjišťovat, že jsi to přeskočil. Většina lidí to zapomene aktualizovat. Podle průzkumu na Facebooku 68 % uživatelů nezaktualizovalo své slevové kalendáře pro rok 2025. A tak ztrácí slevy, které mohly být větší.
Co můžeš použít dnes - praktické nástroje
Nemáš slevový kalendář? Neznamená to, že nemůžeš mít jeho funkci. Stačí využít to, co už máš:- Google Kalendář - nejlepší volba. Synchronizuje se s Androidem, iPhone, počítačem. Můžeš si vytvořit vlastní kalendář „Slevy 2025“ a přidávat do něj termíny. Přidej připomenutí o 2 dny předem. Přidej poznámku: „Koupit v Aldi - sleva 30 % na jídlo“.
- WidgetClub - pokud máš Android, můžeš si na domovskou obrazovku dát widget s tímto kalendářem. Tak budeš vidět, kdy příští sleva začíná, aniž bys otevíral aplikaci.
- Šichtovník - původně pro plánování směn, ale umožňuje přidávat poznámky a svátky. Můžeš si v něm vytvořit kategorii „Slevy“ a přidat termíny. Není ideální, ale funguje.
- Sleva.cz - největší agregátor slev v Česku. Není kalendář, ale má seznam aktuálních akcí. Používej ho jako doplněk. Každý týden si prohlédni „Akce na týden“ a přidej důležité termíny do svého kalendáře.
Nastavení celého systému ti zabere cca 25 minut. Ale to je jednorázová práce. Až to budeš mít nastavené, každý rok to budeš jen aktualizovat - a to už bude trvat 10 minut.
Co ti tyto nástroje nedají
Nemají automatické přidávání. Nemají přednastavené slevy od konkrétních obchodů. Nemají výstrahy, když se objeví sleva na konkrétní produkt, který sleduješ. Nemají možnost filtrovat podle kategorie - třeba „jen na oblečení“ nebo „jen na elektroniku“.Představ si, že chceš koupit nový notebook. Víš, že v listopadu bude Black Friday. Ale když se podíváš na Sleva.cz, máš tam 300 nabídek. Která je ta správná? Která je největší sleva? Která se týká konkrétního modelu, který chceš? Tyto nástroje ti to neřeknou. Musíš to všechno procházet sám.
Co se bude dít v roce 2026
Zvěstují se změny. Shopify plánuje spustit „Consumer Discount Calendar API“ - technický systém, který umožní aplikacím přistupovat k oficiálním slevovým kalendářům e-shopů. To znamená: v budoucnu může existovat aplikace, která bude automaticky přidávat termíny slev z Aldi, Bata, Amazon, Zara a dalších - přímo z jejich systémů. Bez ručního zadávání.Společnost iDevBand, která vytvořila Šichtovník, pracuje na verzi 2.0, která bude mít funkci „automatické přidávání slevových období pro české obchody“. To je první krok k tomu, aby se něco změnilo.
Prognózy říkají, že do roku 2026 se objeví první specializované slevové kalendáře pro spotřebitele. Ale je tam i varování. Petr Dvořák z ČVUT upozorňuje: „Slevy se stávají osobními. Každý dostane jinou nabídku. To, co je sleva pro tebe, nemusí být sleva pro mě.“ Tedy: budeš mít kalendář, ale jen pro ty slevy, které ti e-shop posílá. A ty, které ne, ti neukáže.
Co dělat teď - první kroky
Nečkej na dokonalou aplikaci. Udělej to teď:- Otevři Google Kalendář na počítači nebo v mobilu.
- Vytvoř nový kalendář: „Slevy 2025“.
- Přidej tyto události:
- Black Friday - 29.11.2025 - 00:00
- Black Friday - 29.11.2025 - 10:00 (připomenutí)
- Vánoční slevy - 1.12.2025 - 00:00
- Vánoční slevy - 1.12.2025 - 10:00 (připomenutí)
- Novoroční výprodej - 3.1.2026 - 00:00
- Den země - 22.4.2026 - 00:00
- Den otce - 15.6.2026 - 00:00
- Den matky - 26.5.2026 - 00:00
Přidej poznámky: „Koupit v Bata - sleva na boty“, „Koupit v Decathlon - sleva na sport“, „Koupit v Aldi - sleva na jídlo“.
Přidej widget na domovskou obrazovku. Každé ráno, když se probudíš, uvidíš, kdy příští sleva začíná.
Přihlaš se na newslettery obchodů, které navštěvuješ. Přidej jejich termíny do kalendáře. Tak budeš mít všechno na jednom místě.
Co se stane, když to neuděláš
Když neplánuješ, platíš plnou cenu. Když nevíš, kdy začíná akce, ztrácíš 20-40 % slevy. Když nezkontroluješ, že se sleva přesunula, koupíš v den, kdy je cena stejná jako předtím. A to je hlavní výhoda slevového kalendáře: nechceš jen slevu. Chceš slevu, která ti někdo neukradl.Chytřejší nákupy nejsou o tom, koupit víc. Jsou o tom, koupit správně. A to začíná tím, že víš, kdy začíná sleva.
Existuje nějaká aplikace, která automaticky sleduje slevy v Česku?
Ne. V Česku zatím neexistuje žádná aplikace, která by automaticky sledovala slevy od různých obchodů a přidávala je do kalendáře. Existují agregátory jako Sleva.cz, ale ty neobsahují kalendářovou funkci. Lidé si termíny ručně přidávají do Google Kalendáře nebo podobných nástrojů. Ale vývojáři pracují na řešeních - například Shopify plánuje API pro spotřebitele, které by mohlo umožnit automatické přidávání slevových termínů.
Je lepší používat Google Kalendář nebo Apple Kalendář pro sledování slev?
Oba fungují stejně dobře. Google Kalendář je lepší pro Android a uživatele, kteří používají i Gmail nebo YouTube. Apple Kalendář je ideální pro iPhone a Mac. Klíčové je, abys měl kalendář synchronizovaný na všech zařízeních. Pokud používáš jen mobil, zvol si ten, který máš na telefonu. Pokud máš počítač, Google Kalendář je jednodušší na nastavení z PC.
Jak často bych měl aktualizovat svůj slevový kalendář?
Nejméně jednou za rok - na začátku ledna. Ale ideálně jednou za měsíc. Obchody často mění termíny akcí. Například výprodej v Bata může začít o týden dříve než v loňském roce. Pokud neaktualizuješ kalendář, můžeš přijít o slevu. Stačí 5 minut měsíčně: projdi si newslettery a přidej nové termíny.
Můžu použít šichtovník pro sledování slev?
Ano, ale není to ideální. Šichtovník je navržený pro plánování směn, ne pro slevy. Ale umožňuje přidávat poznámky a vlastní kategorie. Můžeš si vytvořit kategorii „Slevy“ a přidávat do ní termíny. Problém je, že nemá widget na domovskou obrazovku a není tak viditelný jako Google Kalendář. Je to řešení pro ty, kdo už ho používají a nechtějí nacpaný telefon další aplikací.
Proč se slevy stávají osobními a jak to ovlivňuje slevové kalendáře?
Obchody už neudělají jednu velkou slevu pro všechny. Dnes ti e-shop pošle slevu na konkrétní produkt, který jsi prohlížel - třeba 15 % na ten konkrétní notebook, který jsi klikl. To znamená: slevy už nejsou veřejné. A proto by slevový kalendář, který by ukazoval „všechny slevy“, mohl být zbytečný. Budoucí aplikace budou muset být personalizované - budou ti ukazovat jen ty slevy, které se týkají tebe.
Je lepší čekat na Black Friday nebo kupovat v průběhu roku?
Záleží na tom, co kupuješ. Na elektroniku, nábytek nebo boty je Black Friday nejlepší. Na potraviny, domácí potřeby nebo oblečení jsou často lepší slevy v průběhu roku - třeba v dubnu nebo září. Kupuj podle potřeby, ne podle kalendáře. Ale pokud víš, že v listopadu bude největší sleva na notebook, tak se toho využij. Kalendář ti pomůže vědět, kdy je nejlepší okamžik.