Jaký titul potřebujete pro práci UX designéra: Průvodce vzděláním a cestami k úspěšné kariéře

čec, 6 2025

Každý zná ten pocit: otevřete novou aplikaci, všechno je jasné na první pohled, ovládání intuitivní, cítíte se prostě jako doma. Přesně tohle je dílo UX designéra. Možná vás překvapí, že v oboru UX designu lidé často sedávají s naprosto různými diplomy — i s žádným. Zapomeňte na otravné tabulky požadavků od personalistů a prozkoumejte, co vám skutečně může pomoci uspět v této kreativní i logické profesi. Zjistíte, že tady nerozhoduje, co máte napsáno na papíře, ale co dokážete ve skutečnosti vytvořit a jak chápete lidi.

Potřebujete ke kariéře UX designéra vysokou školu?

Užitečné informace rovnou na stůl: neexistuje žádná univerzální odpověď, protože žádný oficiální „UX design“ titul v Česku dlouhá léta ani neexistoval. Nejbližší bývají obory jako informační technologie, psychologie, vizuální komunikace, případně marketing nebo grafika. Pokud sníte o prestižním diplomu, rozhodně vám otevře některé dveře. Většina firem ale mnohem víc cení schopnosti, portfolio a ochotu učit se nové věci. Podle zaměstnavatelů oslovených v aktuálním průzkumu na portálu DesignJobs.cz je pro pozici juniorního UX designéra větší „plus“ kvalitní ukázka práce, než titul z univerzity.

Firmy typu Seznam.cz nebo Avast navrhují přijímat lidi ze zcela různých sfér: IT, psychologie, dokonce i z filozofie. Klíč k úspěchu? Schopnost přemýšlet nad tím, co uživatel opravdu chce, umět komplexní věci zjednodušit a prezentovat chytré návrhy. Některé prestižní globální firmy, jako Google, už před lety úplně vyškrtnuly požadavek na vysokoškolské vzdělání v inzerátech na designové pozice. Zajímá je hlavně praxe, reálné projekty, ukázky přemýšlení nad uživatelským zážitkem.

Přesto: pokud už studujete a dumáte, co si zapsat, zvolte buď IT, multimédia, grafiku nebo psychologii – právě tam narazíte na analytiku, komunikaci a základy designu. Pokud už máte diplom z nějakého úplně jiného oboru, rozhodně se nezalepujte pocitem, že UX je pro vás uzavřené téma. Naopak – najdete tu spoustu lidí, kteří přesedlali z úplně nečekaných směrů a přináší do oboru neotřelé pohledy.

Co všechno byste měli v UX designu ovládat?

UX design není jen kreslení obrázků. Můžete být klidně perfektní kreslíř, ale pokud vám unikají souvislosti a neumíte naslouchat uživatelům, dřív nebo později narazíte. Na druhou stranu, pokud umíte zkoumat, analyzovat, a k tomu třeba zvládnete i trochu té psychologie, body pro vás.

Moderní UX designér musí ovládat designové nástroje (například Figma, Sketch, Adobe XD), znát základy wireframingu a prototypování, chápat základy frontend vývoje (HTML, CSS nejsou na škodu). Umění vést rozhovory s uživateli a dělat uživatelské testování patří mezi nejklíčovější schopnosti. Často právě tady opadává nejvíc talentů – nenechte se zmást, UX není diva světa designu, kde tvoříte podle sebe. Tady potřebujete v hlavě neustále uživatele, jeho frustrace, radosti i slepé uličky.

Dobré je mít navíc povědomí o nastavení analytických nástrojů – třeba sledovat, jak lidé na webu klikají, kde se ztrácí anebo co je odradí. UX designér je tak trochu i detektiv. Pokud vás baví proces neustálého zlepšování a dotazování se „proč to nechápou?“ nebo „proč tuhle věc nikdo nechce používat?“ – jste tady správně.

Spousta úspěšných UX designérů začínala úplně bez titulu, místo toho večery tráví samostudiem, účastní se workshopů a networkingových večerů. Udělejte si čas na hackathony, meetup akce, stáže nebo si založte vlastní projekt. Praktická zkušenost je totiž to nejcennější, co můžete nabídnout – firmy to vědí.

Alternativní cesty: Kurzy, certifikace a osobní rozvoj

Alternativní cesty: Kurzy, certifikace a osobní rozvoj

V posledních letech jsou v kurzech, bootcampech a online školeních fronty jako na nový model iPhonu. Například český kurz Czechitas každoročně spouští intenzivní rekvalifikační program UX/UI designu a stovky studentů zjišťují, že kariéra v IT není jenom pro programátory nebo matematické nadšence. Mezinárodní certifikáty od organizací jako NNG (Nielsen Norman Group) nebo Google UX Design Certificate vám zase přidají na hodnotě v očích zahraničních firem.

Nikdo ale neočekává, že do UX designu skočíte se všemi znalostmi v malíku. Nejlepší je začít třeba na portfoliu vlastních projektů: redesignujte svůj oblíbený web, nabídněte pomoc neziskovce, vyzkoušejte testování s reálnými lidmi. Existuje hromada komunit (UX Česko na Facebooku, Slacková komunita UXCzech), kde se dají získat cenné tipy i přímá zpětná vazba na vaši práci.

Důležité je, že v UX jsou dveře všem: lidé po škole, samoživitelé hledající nový směr, kreativci z reklamky stejně jako analytici. Mnoho zaměstnavatelů dnes slibuje podporu v rozvoji – přispívají na kurzy, posílají své lidi na konference a workshopy po celé Evropě. Pokud se nebojíte učit novým věcem i po večerech, máte slušně našlápnuto. Často totiž rozhoduje váš zápal a touha zjednodušit svět uživatelů, ne počet diplomů na zdi.

Tipy, jak začít a čím zaujmout na trhu práce

Možná se ptáte: jak se tedy prosadit v oboru, kde je na první pohled tolik možností vstupu? První a poslední rada: ukažte, že umíte řešit opravdové problémy. Vyrobte si portfolio plné konkrétních řešení – například popište, jak jste zjednodušili přihlašování do aplikace nebo navrhli novou cestu nákupem v eshopu. Nepodceňujte sílu sítě – LinkedIn a Dribbble se hemží lidmi, co čekají na čerstvé nápady i kolegy na spolupráci.

Jedna z nejoblíbenějších cest, jak se dostat k první UX pozici, je stáž nebo trainee program. Spousta firem nabízí krátkodobé stáže, kde naberete zkušenosti a poznáte, jestli vás UX bude opravdu bavit. Když už máte něco málo zkušeností, nezapomeňte je přehledně sepsat v životopise, ideálně propojené s portfoliem. Zaměstnavatelé ocení schopnost vysvětlit, „proč jsem navrhl toto řešení a jaký byl výsledný posun“.

Hodně lidí začíná na pozici juniora a rychle se posune. Tím, že oblast UX stále roste, šance na postup je větší než u jiných IT pozic. A pokud narazíte na inzerát, kde je napsán požadavek na vysokou školu? Nebojte se reagovat, často je to jen formalita, důležité je, jaký dojem uděláte reálnými projekty. UX design jako klíčové slovo vám na pohovoru rozhodně neublíží, ale opravdovou váhu mají vaše nápady. Hledejte firmy, které myslí na uživatele, oceňují otevřenost a učí se z chyb. Právě tam se vyplatí začít svoji cestu — titul vás neposune, ale vaše odvaha a nápaditost ano.